Peter Eekelder – geslaagd in 2016

Even terug naar het begin. Weet je nog waarom je destijds aan de opleiding bent begonnen? Wat wilde je bereiken?
Ik was al heel lang met fotografie bezig. Ik ben begonnen in het pre-digitale tijdperk, dus ik heb nog een eigen doka gehad. In de beginjaren fotografeerde ik vooral op straat. In de loop van de jaren is dat verschoven naar natuur- en landschapsfotografie. Maar een jaar of 5 geleden merkte ik dat ik daar een beetje in vast liep. Ik had behoefte aan een ander soort fotografie, maar dat lukte niet echt. Toen in 2014 mijn baan ophield was dat voor mij het moment waarop ik dacht, nu moet ik toch eindelijk eens serieus werk maken van die andere soort fotografie. Na wat zoekwerk kwam ik uit bij de School voor Fotografie. Dat leek mij de goede opleiding om met andere facetten van fotografie kennis te maken. Met name portret-, documentaire- en studiofotografie trokken me heel erg. Daar wilde ik graag mee bezig gaan en mezelf in ontwikkelen. Of ik er mijn werk van wilde maken wist ik nog niet.

Hoe is dat gegaan?
Dat ging vanaf het begin eigenlijk heel goed. Ik heb de opleiding ervaren als een enorme stimulans om anders te gaan fotograferen dan ik gewend was. Het feit dat ik niet zelf bepaalde wat ik wilde fotograferen trok me als het ware uit mijn comfortzone. Dat merkte ik vooral bij het fotograferen van mensen. Ik ben van nature een wat introvert persoon, en moest soms wel een drempel over. Maar ik merkte wel dat ik het heel fijn vond. Ook het verhalende van documentaire fotografie sprak me heel erg aan. Niet altijd denken in enkel mooie plaatjes, maar proberen er een eenheid van te maken waardoor je een verhaal kunt vertellen. De studiofotografie vond ik ook erg leuk om te doen, maar ik merk dat ik daar ook nu nog steeds een beetje mee worstel om dat echt te gebruiken. Ik vind het toch vaak een beetje teveel ‘gedoe’ met die lampen en achtergronden.
Wat ik ook erg fijn vond aan de opleiding was de feedback van de medestudenten en de docenten. Daar heb ik ook erg veel aan gehad. Anderen kijken toch met heel andere ogen naar je foto’s. En dat kan twee kanten op werken. Soms vind je je eigen werk best oke, maar blijkt daar toch wel een en ander op aan te merken. Een andere keer ben je zelf onzeker over wat je hebt gemaakt en blijken anderen daar wel ennthousiast over te zijn.
Maar de belangrijkste les van de hele opleiding is voor mijn gevoel toch dat ik beter ben gaan kijken tijdens het fotograferen. Ramon Mangold heeft daar een grote rol in gespeeld door altijd wel weer dingetjes te vinden in de foto die beter konden of storend waren. Vooral bij het
maken van reportages is het heel belangrijk snel mooie beelden te kunnen maken.

Wat betekende het afronden voor de opleiding voor je?
Ik heb er meer zelfvertrouwen door gekregen in mijn fotografie en heb mijn horizon verbreed. Ik ben veel bewuster gaan fotograferen denk ik. Als ik een opdracht doe weet ik dat het uiteindelijk wel goed komt.

Wat ben je gaan doen met fotografie? En waarbij denk je dan terug aan wat je hebt geleerd?
Ik ben meer in opdracht gaan fotograferen. Al was dat niet meteen het doel van de opleiding om er mijn geld mee te gaan verdienen. Nu heb ik met enige regelmaat opdrachten. Zo maak ik voor mijn oude werkgever af en toe korte reportages en portretten van vrijwilligers.
Voor een nieuw museum in Nijmegen, de Bastei, heb ik veel foto’s gemaakt voor hun nieuwe website en promotiemateriaal. Ook heb ik een leuke opdracht gedaan voor een bedrijfje waar ik tijdens de opleiding foto’s heb gemaakt. Die waren blijkbaar zo tevreden met die foto’s dat ze me benaderden voor een ‘echte’ opdracht. Maar een van de leukste dingen die ik met fotografie doe is een vaste rubriek in Vogels Junior, een jeugdnatuurblad van Vogelbescherming. Vijf keer per jaar maak ik samen met mijn vriendin een reportage voor dit blad over iemand die met natuurbescherming bezig is. Zij schrijft de tekst, ik maak de foto’s.
Daarin komen voor mij een aantal dingen samen, ik kan daarin een verhaal vertellen met mijn foto’s over mensen die met natuur bezig zijn. Afgelopen winter voor datzelfde blad zelfs naar Suriname ben geweest. In de zomer komt er namelijk een special uit over de natuur in Suriname. Samen met mijn vriendin mochten we vijf reportages over een aantal volwassenen en kinderen die iets hebben met de Surinaamse natuur. De foto bij dit interview heb ik er ook gemaakt. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat er uiteindelijk uit komt te zien. 

Hoe kom je aan je opdrachtgevers? Heb je tips voor de nieuwe afstudeerders?
Tot nu toe krijg ik de opdrachten eigelijk altijd via mijn eigen netwerk. Ik ga nog niet echt de boer op om aan opdrachten te komen. Fotografie is ook niet mijn full-time bezigheid, ik doe er nog andere werkzaamheden naast. Ik twijfel nog een beetje of ik er echt full-time mee bezig wil zijn. Als ik dat zou willen moet ik wel meer tijd gaan steken ik het krijgen van opdrachten. Maar daar heb je meteen mijn zwakke punt, ik ben daar niet zo goed in, en eigenlijk vind ik dat ook niet zo leuk. Dus ja, of je bij mij aan het goede adres bent voor tips voor het krijgen van opdrachtgevers, dat weet ik niet. Laat in ieder geval weten aan je netwerk dat je serieus met fotografie bezig bent en in bent voor opdrachten. En zorg ervoor dat je werk kunt laten zien. Je kunt ook betaalde opdrachten afwisselen met onbetaalde of minder goed betaalde opdrachten. Ook als je er niet voor betaald krijgt kun je er nog wel veel van leren en kun je je portfolio aanvullen. En misschien rolt er in de toekomst wel een mooi betaalde opdracht uit.

Wat zou je nog willen doen?
Wat steeds in mijn hoofd zit is dat ik me toch nog wel meer wil ontwikkelen als portretfotograaf. En daarbij toch ook meer met kunstlicht gaan doen in combinatie met natuurlijk licht. Zo heb ik al een tijdje het idee dat ik wel een mooie serie portretten zou willen maken van mensen die een belangrijke rol spelen in de natuurbescherming. Ik zou die dan willen maken op locatie. Maar jammer genoeg komt dat nog niet echt van de grond. Wat dat betreft was de opleiding destijds een goede stok achter de deur die ik nu wel eens mis. Maar misschien helpt het dat ik het nu heb uitgesproken…..

Dankjewel voor je verhaal. Waar kunnen we je werk bekijken?
https://www.petereekelder.nl
https://www.instagram.com/petereekelder/

 

E-mail: info@schoolvoorfotografie.nl
Je kunt ons telefonisch bereiken van maandag t/m zaterdag van 8.30 tot 17.30 uur op telefoonnummer: 076-5203200

School voor Fotografie Breda
Hooilaan1
4816 EM Breda
2e verdieping
Route

School voor Fotografie Utrecht
Concordiastraat 68
3551 EM Utrecht
Route

School voor Fotografie Groningen
bij Van Houten
Oliemuldersweg 47
9713 VA Groningen
Route